Dworskie sanie dla zaprzęgu dwukonnego. Boki sań wykonane z drewna, ozdobnie rzeźbione. Płozy drewniane, okute. Sanie wyposażone są w korbowy mechanizm hamulcowy.
Pojazd o charakterze paradnym. Konstrukcja z metalowymi elementami zdobniczymi. Sanie paradne projektowali i wykonywali nadworni artyści. Używano do nich ozdobnej uprzęży, a podczas ostrych zim konie przykrywano kapami.
Nadsanie składają się z pudła o kształcie muszlimieszczącego kilka osób oraz ławki powożącego z siedziskiem dla dwóch osób. W pudle sań tapicerowane siedzenia dla pasażerów rozlokowane naprzeciwko. Tylna kanapa wyposażona w tapicerowane podłokietniki i okryta jest długą baranią skórą. Do sań wchodzono przez łukowato wcięte boki. Pod progiem, po obu stronach, umocowany niewielki, stalowy stopień służący do wchodzenia na ławkę woźnicy. Do siedzenia woźnicy przymocowane lampy powozowe. Nadsanie osadzone nisko na dwóch stramach (drewniane, łukowato wygięte elementy konstrukcji, łączące lewą i prawą płozę). Niskie zawieszenie sań gwarantowało mniejszą wywrotność. Długie płozy wykonane z drewna i okute stalowymi płaskownikami. Pomiędzy pudłem a płozami ozdobne stalowe pręty. Prócz funkcji dekoracyjnych, wspomagały utrzymanie ciężaru pudła na stramach.
Płozy w przedniej części wygięte ku górze. Przymocowane do wstawionej pomiędzy nimi drewnianej płyciny. Osłaniała siedzącego za nią woźnicę i pasażerów przed wydostającym się spod kopyt konia śniegiem i lodem. Przy płozach, w pobliżu tylnej stramy, symetrycznie po obu stronach, znajduje się bolec hamulca ręcznego. Połączony długim drążkiem z korbą, przymocowaną z boku ławki woźnicy. W momencie uruchomienia stopniowo wbijał się w śnieg, zatrzymując sanie. Mechanizm hamowania był efektywny, ponieważ sanie nie poruszały się szybko.
Zaprzęg – najdłuższym elementem jest dyszel, długi drewniany drąg, do którego przypinano uprzęż koni. Do wpustu dyszla przytwierdzona od spodu orczyca (poprzeczna drewniana belka, równie szeroka jak rozstaw płóz). U jej końców podwieszone na pasach dwa krótsze drążki, zwane orczykami. Do nich przypinano pasy pociągowe konia.