Witold Pilecki urodził się 13 maja 1901 w Ołońcu, a zmarł 25 maja 1948 roku w Warszawie. Był harcerzem, a potem rotmistrzem kawalerii Wojska Polskiego, współzałożycielem Tajnej Armii Polskiej i żołnierzem Armii Krajowej. W 1920 roku brał udział w Bitwie Warszawskiej. Podczas drugiej wojny światowej walczył najpierw w oddziałach regularnych, a potem przeszedł do konspiracji. W 1940 roku trafił, w wyniku zaplanowanej przez dowództwo Tajnej Armii Polskiej, do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Tam, zgodnie z planem swych przełożonych, zainicjował ruch oporu. Opracowywał pierwsze sprawozdania o ludobójstwie w Auschwitz, które były przesyłane do dowództwa w Warszawie i przez komórkę „Anna” w Szwecji dalej na Zachód. Pilecki zdołał uciec z Oświęcimia w 1943 roku. Brał potem udział w powstaniu warszawskim. Po wojnie został oskarżony i skazany przez komunistyczne władze Polski Ludowej na karę śmierci. Wyrok wykonano w 1948 roku. Rehabilitacja Pileckiego miała miejsce w 42 lata później. Pośmiertnie, w roku 2006, otrzymał on Order Orła Białego, a w 2013 został awansowany do stopnia pułkownika.
Mural przedstawia Witolda Pileckiego w półpostaci, a projekt nawiązuje do fotografii rotmistrza w mundurze i z dystynkcjami.
Pilecki ukazany jest frontalnie. Głowę lekko pochylił i zwrócił w prawo. Ma surową, szczupłą, pociągłą twarz. Patrzy na nas chmurnie szarymi oczami spod nawisu brwi. Nos rotmistrza jest prosty, usta pełne, a podbródek nieco kanciasty. Krótkie ciemnoblond włosy układają się nad czołem w długi język.
Pilecki ubrany jest w mundur kawalerzysty ze stojącym, wykładanym kołnierzem i znakami pułku na jego wyłogach. Znaki te to miniatury proporczyków w kształcie prostokąta. Są czerwone na górze i białe na dole, a jeden bok mają krótszy. Pilecki ma przypięte do munduru ordery. Ze względu jednak na to, że mural jest lustrzanym odbiciem fotografii rotmistrza, znajdują się one na prawej piersi żołnierza, a nie na lewej, tak jak powinny być umieszczone regulaminowo.
Tło za Pileckim jest ciemnoszare i czarne, jedynie nad prawym ramieniem rotmistrza umieszczono trzy pomarańczowe smukłe trójkąty, które przypominają razem rozbłysk przy wybuchu.
Portret uzupełniono o zapisane białą czcionką informacje o życiu i działalności bohatera muralu.
Malowidło zostało wykonane w technice wykorzystującej grafikę wektorową i niewielką liczbę wielokątów o jednolitej płaszczyźnie kolorystycznej. Mural stanowi część projektu „Murale metra – pociąg do sztuki”. Projekt został sfinansowany ze środków budżetu partycypacyjnego.