“Zła Bajka -Zły” to praca z cyklu “Erna”, w której Małgorzata Malwina Niespodziewana nawiązuje do postaci Erny Rosenstein -malarki i poetki. Rosenstein tworzyła również rysunki i asamblaże. Twórczość Rosenstein jest bardzo osobista i poetycka. Łączy elementy z różnych światów i porządków: realnego i nierealnego, zmysłowego i duchowego, namacalnego i ulotnego. Miesza rzeczywistość z fantazją. Jej prace wpisują się w nurt surrealizmu. Artystka postrzegała proces twórczy jako działanie całkowicie swobodne i intuicyjne. Mówiła: “Wiedziałam, że istnieje we mnie coś, co chce się ujawnić i ja tylko mogę to zobaczyć i wyrazić”. Największy wpływ na jej twórczość wywarła tragiczna śmierć rodziców. W trakcie ucieczki z getta w 1942 roku zostali oni brutalnie zamordowani. Młoda artystka była świadkiem tego wydarzenia. By ocalić własne życie Rosenstein musiała wyprzeć się pokrewieństwa z rodzicami. To traumatyczne wydarzenie jest motywem powracającym w obrazach, rysunkach i obiektach tworzonych przez artystkę aż do jej śmierci w 2004 roku.

Erna Rosenstein zaprasza odbiorcę do wędrówki przez świat osobistych doświadczeń, fragmentarycznych wspomnień, wyrastających z intymnych fantazji i snów. W tym świecie panuje liryczny nastrój smutku, nostalgii i ostre napięcie powracających, koszmarnych wspomnień. Tym tropem podąża również Małgorzata Malwina Niespodziewana. Inspiruje ją biografia Rosenstein i jej twórcze życie pomimo cierpienia. Na cykl Niespodziewanej “Erna” składają się obrazy, grafiki wykonane techniką kolażu oraz instalacja. Tematyka prac nawiązuje bezpośrednio do tragicznego mordu rodziców Rosenstein. Ciemna noc, nieznany las, krzyk, strach, pustka, pajęczyny, suche, ostre gałęzie, odcięte nożem głowy -wszystkie te motywy, wykorzystuje Niespodziewana w cyklu “Erna”. Sposób i klimat w jaki opowiada tę historię jest baśniowy i fantazyjny. Dzięki temu tragiczne wydarzenie jest łatwiejsze do przyjęcia.

“Zła Bajka -Zły” to praca stworzona techniką kolażu. Na białą kartkę naklejone są czarne papierowe kształty. Płaszczyznę obrazu wypełniają wycięte z papieru płomienie. Ich kształty są nieregularne, ostro zakończone. Układają się w ogniste jęzory, zwrócone do środka obrazu.

Z jednego z dolnych płomieni wyrasta postać. Przypomina diabła. Jego tułów jest długi, zwieńczony okrągłą głową. Wyrastają z niej rogi. Potwór ma rozdziawioną paszczę, wystaje z niej ostro zakończony język. Nieco ponad nim po prawej stronie umieszczona jest lina zakończona kolczastą kulą. Po lewej natomiast naklejone zostały podłużne krople -być może smugi krwi lub odpryski ognia. Praca, pomimo że niepokojąca wcale nie przeraża. Przedstawiona postać diabła nawiązuje estetyką do ludowych wycinanek. Jest uproszczona, schematyczna przez co traci swoją grozę. W ten sposób Niespodziewana oswaja traumę śmierci i okrucieństwa. Podobnie jak Rosenstein wykorzystuje swoją twórczość by przepracować trudne, osobiste doświadczenia.

Cykl “Erna” to kolejny projekt Małgorzaty Malwiny Niespodziewanej, w którym artystka sięga po dorobek pionierek polskiej awangardy. Tworząc rysunki, kolaże i przestrzenne instalacje, odwołuje się zarówno do ich twórczości, jak i biografii. Zwraca uwagę także na schematy narracyjne pojawiające się przy relacjonowaniu ich losów. Dzięki temu pozwala nam na nowo odczytywać sztukę awangardowych artystek.