SALA CEREMONIAŁU WOJSKOWEGO

SALA CEREMONIAŁU WOJSKOWEGO

Szkolenia, przygotowywanie nowych kadr do pracy w lotnictwie wojskowym to temat ostatniej części wystawy. Opowiada ona o czasach najbardziej współczesnych, o tym, co dzieje się w Polsce tu i teraz. Pierwszą placówką , z którą styka się młody człowiek, chcący związać się z lotnictwem wojskowym,  jest Liceum Lotnicze. Powstało ono w 1972 roku w Dęblinie. Liceum jest szkołą średnią  i ma przygotowywać młodzież do podjęcia studiów na Wyższej Akademii Lotniczej. 

 Następnym szczeblem edukacji jest Wyższa Akademia Lotnicza. Powstała w 1927 roku w Dęblinie jako Oficerska Szkoła Lotnictwa. Później przez szereg lat zmieniała swoją nazwę kilkukrotnie, aż 1 października 2018 roku została przemianowana z Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej na Lotniczą Akademię Wojskową. Akademia wchodzi w skład Sił Powietrznych i kształci żołnierzy oraz kandydatów na żołnierzy zawodowych dla potrzeb Sił Zbrojnych a także personel lotniczy dla służb cywilnych. Aby zostać studentem LAW trzeba spełniać  bardzo wysokie wymagania stawiane przez uczelnię. Kandydat musi mieć przede wszystkim nienaganne zdrowie. Tej kwestii nie da się w żaden sposób obejść ani pominąć. Dodatkowo musi mieć bardzo dobre wyniki w nauce, chodzi głównie o przedmioty ścisłe. Ważnym też jest aby kandydat sprawnie porozumiewał się w języku angielskim, a najlepiej w dwóch obcych językach. No i na koniec mile widzianym jest kurs spadochronowy oraz licencja szybowcowa. 

Ostatnim wątkiem reprezentowanym na wystawie jest 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W skład 4 Skrzydła wchodzą: 41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, 42 Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, Wojskowy Ośrodek Szkoleniowo-Kondycyjny w Zakopanem i Ośrodek Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego w Poznaniu-Krzesinach. 

Szkolenie w Dęblińskim ośrodku przez lata odbywało się na samolotach TS- 11 Iskra. Na wystawie eksponowany jest symulator tego samolotu. Jest to trenażer analogowy, który służy do śledzenia czynności wykonywanych przez szkolonego pilota. Symulator jest pokaźnej wielkości urządzeniem. Kształtem przypomina czołg. U czoła tej wielkiej maszyny znajduje się stanowisko dla instruktora lotu. Instruktor siedział przy desce kreślarskiej, a przed sobą miał zegary które wskazywały co robi uczeń. Na desce był kreślony lot jaki odbywał się w symulatorze. Uczeń wchodził do symulatora przez otwarty właz. Właz zamykano, wewnątrz było ciemno, świeciły się tylko przyrządy na których uczeń miał się uczyć latać. Instruktor przekazywał komendy swojemu uczniowi, a ten miał za zadanie wykonywać je poprawnie. Wszystkie działania były kontrolowane przez instruktora na bieżąco i natychmiast korygowane. Adept mierzył się w czasie szkolenia z różnymi sytuacjami – musiał na przykład podjąć próbę startu, normalnego lotu czy awaryjnego lądowania. 

Kandydat na pilota mógł przejść do następnego etapu, czyli wsiąść do prawdziwego samolotu TS-11 Iskra tylko wtedy, gdy zaliczył loty w symulatorze.

Zobacz także

GABLOTA Z MUNDURAMI Z OKRESU II WOJNY ŚWIATOWEJ
Audiodeskrypcja
Gablota

GABLOTA Z MUNDURAMI Z OKRESU II WOJNY ŚWIATOWEJ

Dwudziestolecie międzywojenne 1918-1939materiał posiadający film z YouTube
AudiodeskrypcjaPJM

Dwudziestolecie międzywojenne 1918-1939