Praca Romy Hałat jest misternie skonstruowaną kompozycją wykonaną z papieru. Jest niczym relief -część jej elementów pozostaje wypukła. Wielobarwne, owalne kształty, słowa oraz poziome linie niemal w całości wypełniają czarne tło. Powierzchnia obrazu podzielona jest na mniejsze fragmenty poziomymi wąskimi liniami. Pomiędzy nimi znajdują się owalne kształty oraz ręcznie zapisane słowa, których nie da się odczytać. Kształty odstają od powierzchni obrazu. Są to wycięte i zagięte fragmenty papieru. Mają różne kolory: od niebieskiego po brunatnoszare. Na niektórych widoczne są czerwone lub pomarańczowe linie. Zapisane odręcznie słowa są w kolorze jasnożółtym, jasnoniebieskim oraz lila. W prawym dolnym rogu znajduje się podpis: “I 2004 Triady Medytacja Roma Hałat”. Nad napisem artystka umieściła rząd sześciu kropek w kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, błękitnym i niebieskim.

Praca jest częścią cyklu zatytułowanego “Triady”. Hałat tworząc je wykorzystała oryginalną technikę. Nałożyła na siebie trzy warstwy papieru. Pojedyncze arkusze ułożone jeden na drugim tworzą tytułową triadę. Warstwa na samym dole pokryta jest równomiernie farbą lub rysunkiem. Drugą warstwę artystka zapełniła drobnym, charakterystycznym pismem przypadkowymi słowami, osobistymi refleksjami oraz fragmentami utworów i wierszy. Trzecia, ostatnia warstwa powstawała poprzez wycięcie w drugiej regularnych, rytmicznych okrągłych kształtów. Ten ostatni element nadawał pracy wymiar przypadkowości. Nigdy nie było wiadomo co się ukaże po odsłonięciu dolnej, wewnętrznej warstwy. Możemy sobie wyobrazić, że proces twórczy był żmudny i trwał wiele dni, mógł przypominać tytułową “Medytację”. Kształty wycinane przez Hałat przywodzą na myśl dziurkę, którą pozostawia dziurkacz. Jednak artystka nie wycinała ich do końca, ich niedocięte elementy zawsze odchylała w lewo, dzięki temu tworzył się relief. Zaszyfrowane pismo i gęstość znaczeń buduje tajemniczy charakter prac. Obcując z nimi chcielibyśmy rozszyfrować tkwiącą w nich zagadkę.

Roma Hałat fascynowała się malarstwem materii i sztuką konceptualną. Inspiracje do tworzenia obrazów i rysunków czerpała z uważnej obserwacji natury, a także literatury. Dorobek artystki mimo różnorodności technik i stylów, jest niezwykle spójny. Przekaz jej twórczości jest uniwersalny i ponadczasowy.