Trzy rzeźby z cyklu „Kultura, inna natura poprawiona” przedstawiają popiersia mężczyzn ustawionych na postumentach ze zbrojeniowych prętów. Ukazują twarze żołnierzy okaleczonych podczas I wojny światowej. Rzeźby są w naturalnym kolorze drewna, a na ich powierzchni widoczne są ślady obróbki za pomocą dłuta.

 

Inspiracją do stworzenia rzeźb stały się zdjęcia żołnierzy okaleczonych podczas I wojny światowej. Żołnierze, zwani les gueules Casses, mieli silnie poranione, zeszpecone twarze, a ówczesna medycyna nie była w stanie retuszować mankamentów ich wyglądu. Artysta Kadera Attii tworzył swoje rzeźby wspólnie z rzemieślnikami z Bamako w Mali. W czasie pracy były wykorzystywane tradycyjne techniki i materiały. Rzeźby są wykonane z drewna, opracowane rzeźbiarsko za pomocą dłuta.

Popiersia są bardzo ekspresyjne. Ukazują dramat okaleczonych osób, które doświadczyły okrucieństwa wojny, a wybuchy pocisków i bomb pozostawiły trwały ślad na ich twarzach i w psychice. Artysta wykorzystuje naturalne właściwości, fakturę i kolor drewna dla podkreślenia deformacji i zmian w wyrazie i mimice twarzy żołnierzy. Rzeźby łączą tradycję malijskiej sztuki, totemów i wizerunków afrykańskich bóstw z europejską tradycją figuratywnych przedstawień.

Prace Kadera Attii, wykorzystując nowatorski język form, zapraszają do refleksji na temat innych kultur, zrozumienia innych narracji o nowoczesności, widzianych przez pryzmat sztuki współczesnej. Kadera Attii urodził się w 1970 roku w algierskiej rodzinie mieszkającej w Paryżu. Studiował filozofię i sztukę, wiele podróżując po Europie i Afryce. W pracach porusza tematykę postkolonialną, problematykę asymilacji islamskich mniejszości w Europie oraz historię francuskiej polityki kolonialnej.