GABLOTA Z MUNDURAMI Z OKRESU II WOJNY ŚWIATOWEJ

GABLOTA Z MUNDURAMI Z OKRESU II WOJNY ŚWIATOWEJ

GABLOTA Z MUNDURAMI Z OKRESU II WOJNY ŚWIATOWEJ

Mundury, które nosili polscy lotnicy w okresie drugiej wojny światowej, są prezentowane w dużej, szklanej gablocie. Witryna zajmuje całą ścianę., a mundury są eksponowane na tle zdjęcia, wypełniającego cały tył gabloty. Fotografia przedstawia lotników ze wsławionego udziałem w Bitwie o Anglię, Dywizjonu 303. Gablotę wypełniają mundury noszone przez pilotów kierujących samolotami różnego typu. Pierwszym od lewej jest jednoczęściowy kombinezon z długimi nogawkami i długimi rękawami, zapinany na zamek błyskawiczny. Ma żółty kolor i był niezwykle funkcjonalnym, nowoczesnym ubiorem. Jest dosyć ciepły, zapewniał więc pilotowi w czasie lotu spory komfort, a dodatkowo, w razie potrzeby, pozwalał utrzymać się na wodzie i chronił przed ogniem.
Następny, wiszący w gablocie mundur, jest również jednoczęściowym kombinezonem zapinanym na zamek błyskawiczny. Ma brązowy kolor, a jego cechą charakterystyczną jest dosyć pokaźny kołnierz. Po podniesieniu do góry miał on chronić pilota przed wiatrem, kombinezon był bowiem używany w samolotach pozbawionych zamkniętej kabiny. Komplet z kombinezonem stanowiły wysokie buty z baraniego kożucha. Kolejnym mundurem jest ubiór pilota samolotu myśliwskiego. Loty samolotami myśliwskimi nie trwały długo, dlatego ubiór jest stosunkowo lekki. Składają się na niego marynarka i spodnie oraz skórzana czapka pilotka z wbudowanymi w nausznikach głośnikami. Obowiązkową częścią wyposażenia jest też maska tlenowa. Myśliwce wzbijały się na wysokości, na których powietrze jest już mocno rozrzedzone i piloci pozbawieni maski tlenowej nie byliby w stanie kierować samolotem. Na wyposażeniu pilota znajdowały się również kamizelka ratunkowa i ponton. Były one niezbędne i ratowały życie w momencie gdy pilot musiał się katapultować nad zbiornikiem wodnym. Kolejny mundur to ubiór pilota samolotu bombowego. Loty takimi samolotami trwały czasem kilka godzin odbywały się w różnych warunkach atmosferycznych, dlatego pilot musiał być odpowiednio ubrany. Mundur stanowią ciepła kurtka z baraniego kożucha, spodnie również z baraniej, ciepłej skóry i długie rękawice zachodzące na rękaw kurtki. Całości dopełnia czapka pilotka, gogle oraz maska tlenowa. Piątym w kolejności jest mundur wyjściowy żołnierza artylerii lotniczej. Jest w zielonym kolorze i składa się z marynarki z gabardyny, koszuli z idealnie zawiązanym krawatem, gabardynowych, wyprasowanych w kant spodni oraz czarnego beretu. Ostatnim eksponatem w gablocie jest ciepły, wełniany płaszcz codzienny porucznika sił powietrznych. Płaszcz jest długi, sięga poza kolana i jest zapinany na dwa rzędy ozdobnych guzików z orłem w koronie. Płaszcz jest prosty i ma duży, szalowy kołnierz. Na ramionach ma wszyte pagony, a w pasie jest przepasany pasem z prostokątną klamrą w kształcie ramki.

Zobacz także

SZTANDAR POLSKICH SIŁ POWIETRZNYCH NA ZACHODZIE
Audiodeskrypcja
Sztandar / Siostry Zakonne z Klasztoru Benedyktynek w Wilnie

SZTANDAR POLSKICH SIŁ POWIETRZNYCH NA ZACHODZIE

SALA CEREMONIAŁU WOJSKOWEGOmateriał posiadający film z YouTube
AudiodeskrypcjaPJM

SALA CEREMONIAŁU WOJSKOWEGO